Brev:
Modermælkserstatning
3. april 2014
Alder:
0 mdr.
Modermælkserstatning
Hej Helen
Tak for dine tidligere svar.
Jeg har nogle spørgsmål angående erstatning.
Vi har været indlagt på hospitalet, hvor min søn først fik min mælk suppleret med nutramigen (på barselsgangen) senere kom vi på neonatal afdelingen hvor han blev suppleret med althera. Da vi kom hjem købte jeg almindelig NAN1 da han ikke er præmatur eller specielt disponeret for allergi. Han fik dog hård mave af det og efter en uge med laktulose gik vi over til NANsensitive og brikker med NAN1 når vi skulle ud. Han fortsatte med at døje med hård mave, så vi er nu begyndt at udskifte 2 flasker med grøn allomin.
Spørgsmålet er: er der noget produkt, der er bedst mod hård mave?
Næste spørgsmål. Jeg læste forleden på en side, at man ikke måtte "hoppe" rundt mellem erstatningerne da barnet i så fald kan komme til at mangle næringsstoffer. Dette har selvfølgelig gjort mig bekymret - jeg troede blot, at det kunne give hård mave. Umiddelbart tænker jeg dog, at alle erstatningerne er komplette med næringsstoffer, så jeg forstår ikke helt hvordan barnet kan komme i underskud ved at bruge forskellige? Jeg er dog indforstået med, at vi skal finde en erstatning, der fungerer for os og holde os til den, men jeg er dog bekymret for om han er kommet til at mangle noget ved at vi har prøvet forskellige? Nogle dage har han både fået NANsensitive, NAN1 på brik og så har vi forsøgt med lidt grøn allomin.
Bør jeg holde mig fra de færdige brikker og kun bruge pulver også når vi skal ud?
Næste punkt :) Jeg har kigget under din vejledning til flaskegivning omkring tilberedning. På hospitalet varmede de erstatningen i mikroovnen efter den var blandet. I din vejledning skal vandet varmes til kogepunktet i mikroen, afkøles og derefter tilsættes pulver. Er det fordi mikroovnen ødelægger nogle af næringsstofferne? Jeg har ofte blandet først og puttet mælken i mikroen.
En sidste og helt anden ting.
Min søn er født 2 uger før termin og virkede umoden da han kom ud. Han sov stort set døgnet rundt de 2-3 første uger. Mht forventet smil, øjenkontakt og pludren, skal jeg så regne fra terminsdagen eller fra dagen han blev født? Umiddelbart synes jeg, at det virker som om overtidsbabyerne er lidt hurtigere her i starten, men det kan være noget jeg bilder mig ind :)
Med venlig hilsen
Bobbies mor