Modermælkserstatning

3. april 2014

Alder:
0 mdr.

Modermælkserstatning

Hej Helen

Tak for dine tidligere svar.

Jeg har nogle spørgsmål angående erstatning.
Vi har været indlagt på hospitalet, hvor min søn først fik min mælk suppleret med nutramigen (på barselsgangen) senere kom vi på neonatal afdelingen hvor han blev suppleret med althera. Da vi kom hjem købte jeg almindelig NAN1 da han ikke er præmatur eller specielt disponeret for allergi. Han fik dog hård mave af det og efter en uge med laktulose gik vi over til NANsensitive og brikker med NAN1 når vi skulle ud. Han fortsatte med at døje med hård mave, så vi er nu begyndt at udskifte 2 flasker med grøn allomin.
Spørgsmålet er: er der noget produkt, der er bedst mod hård mave?

Næste spørgsmål. Jeg læste forleden på en side, at man ikke måtte "hoppe" rundt mellem erstatningerne da barnet i så fald kan komme til at mangle næringsstoffer. Dette har selvfølgelig gjort mig bekymret - jeg troede blot, at det kunne give hård mave. Umiddelbart tænker jeg dog, at alle erstatningerne er komplette med næringsstoffer, så jeg forstår ikke helt hvordan barnet kan komme i underskud ved at bruge forskellige? Jeg er dog indforstået med, at vi skal finde en ...

Annonce

... erstatning, der fungerer for os og holde os til den, men jeg er dog bekymret for om han er kommet til at mangle noget ved at vi har prøvet forskellige? Nogle dage har han både fået NANsensitive, NAN1 på brik og så har vi forsøgt med lidt grøn allomin.

Bør jeg holde mig fra de færdige brikker og kun bruge pulver også når vi skal ud?

Næste punkt :) Jeg har kigget under din vejledning til flaskegivning omkring tilberedning. På hospitalet varmede de erstatningen i mikroovnen efter den var blandet. I din vejledning skal vandet varmes til kogepunktet i mikroen, afkøles og derefter tilsættes pulver. Er det fordi mikroovnen ødelægger nogle af næringsstofferne? Jeg har ofte blandet først og puttet mælken i mikroen.

En sidste og helt anden ting.
Min søn er født 2 uger før termin og virkede umoden da han kom ud. Han sov stort set døgnet rundt de 2-3 første uger. Mht forventet smil, øjenkontakt og pludren, skal jeg så regne fra terminsdagen eller fra dagen han blev født? Umiddelbart synes jeg, at det virker som om overtidsbabyerne er lidt hurtigere her i starten, men det kan være noget jeg bilder mig ind :)

Med venlig hilsen
Bobbies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina